Kun Kasdigit kurssi alkoi, ajattelin, ettei se voi tarjota minulle paljonkaan uusia ajatuksia tai taitoja. Olin väärässä. Kurssin myötä olen löytänyt uusia tapoja ymmärtää mediaa ja sosiaalista mediaa.

Luettuani Jonna Leinosen blogitekstin, ymmärsin, että sosiaalinen media ei tosissaan ole vain kavereiden kanssa juttelua ja Instagramissa kuvien selailua. Sosiaalisen median kautta voi oppia paljon uusia asioita, joita voi jakaa yhä eteenpäin. Vanhemmat ihmiset, ja miksei nuoremmatkin, jotka eivät ymmärrä miten sosiaalinen media toimii, saattavat helposti ajatella somen olevan vain hauskanpitoon ja kanssakäymiseen ystävien kanssa. Tämän vuoksi he saattavat ajatella lapsien ja nuorten viettävän liikaa aikaa somessa ja käyttävän aikaansa turhaan, kun samaan aikaan voisi lukea kokeisiin ja opiskella. Tosi asiassa lapsi voi opiskella myös sosiaalisen median kautta, kaveripiiri voi pitää esimerkiksi lukupiirin tapaista netin välityksellä tai Googlen kautta etsiä uutta tietoa. Nykypäivänä kouluissa olisi tärkeää hyödyntää yhä enemmän ja enemmän mediaa, tiedonhakua internetistä ja sosiaalista mediaa. Media tulee olemaan suuri osa nuorten tulevaisuutta esimerkiksi työelämässä, ja olisi hyödyllistä opettaa kuinka siitä saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti. Koska opettajat saattavat vastustaa tätä näkemystä ja mediaa kasvatuksen apuna, olisi tärkeää järjestää opettajillekin mediakasvatusta. 

Sosiaalinen media voi toimia myös tukiverkkona. Olisin tuntenut itseni varmasti paljon yksinäisemmäksi ja turvattomammaksi ilman niitä some alustoja, joille yliopistoon tultaessani liityin. Fuksien oma Facebook-ryhmä ja opiskelutovereiden kanssa perustetut WhatsApp-keskustelut ovat mielestäni hienoja tapoja luoda myös ryhmähenkeä. Niiden kautta voi myös saada apua ja vertaistukea opiskeluja koskeviin kysymyksiin ja huoliin ja voidaan yhdessä pohtia miten tulisi toimia. 

Huomasin itsekin kurssin aikana kuinka helppoa yhteistyön tekeminen sosiaalisessa mediassa on. Virtuaaliryhmässä tehty ryhmätyö oli aivan uutta minulle ja aluksi mietin, miten koko homma voi onnistua. Epäluuloni osoittautuivat turhiksi, kun koko ryhmä osallistui aktiivisesti ja kirjoitus saatiin hoidettua deadlineen mennessä. Aika loppui ehkä hiukan kesken ja lopullisesta tekstistä tuli melko hajanainen, mutta ehkä täydellisen tekstin hiominen ei ollutkaan tehtävän pointti. Mielestäni tärkeintä tässä oli uuden sosiaalisen median alustan käyttämisen opettelu ja ryhmätyön tekeminen netissä, eikä kasvotusten kuten perinteisesti. Tälläisiä tehtäviä saisi mielestäni olla lisääkin, nämä ovat varmasti hyvää harjoitusta tulevaisuutta ajatellen.

Kurssi auttoi Moodlen hahmottamisessa, joka tulee varmasti olemaan tärkeä väline opiskeluissa ja jota olen ahkerasti käyttänyt jo tämän reilun kuukauden ajan yliopistossa opiskellessani. Aion myös hyödyntää kurssilla oppimaani uutta näkemystä sosiaalisesta mediasta ja siitä miten sitä voi hyödyntää opiskellessa, esimerkiksi Moodlen keskustelualueella ja myös muilla some alustoilla. 

 

sosiaalisen_median_valineet1-normal.jpg

 

Lähde:

Jonna Leinonen. Sosiaalinen media ja opiskelu - Koukussa oppimiseen
ttp://jkangas.livejournal.com/69284.html